Logo Polskiego Radia

Naukowcy coraz bliżej odkrycia nowych pierwiastków

PR dla Zagranicy
Przemysław Pawełek Pawełek 16.05.2019 16:00
  • Profesor Michał Kowal z NCBJ o możliwości wytworzenia nowych pierwiastków dzięki badaniom polskich naukowców [posłuchaj]
Specjalny model matematyczny może ułatwić wytworzenie nowych pierwiastków superciężkich i izotopów
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay/luvqs/CC0 License

Naukowcy z Wydziału Fizyki UW oraz z Narodowego Centrum Badań Jądrowych wskazują na możliwość wytworzenia w laboratoriach w niedługim czasie dwóch nowych pierwiastków superciężkich oraz kilku nowych izotopów pierwiastków już odkrytych. W obliczeniach uwzględniających nie brane wcześniej pod uwagę procesy wykorzystano model teoretyczny stworzony w Warszawie.

Wolne miejsca w siódmym rzędzie układu okresowego zostały niedawno wypełnione, a nowe pierwiastki uzyskały swoje nowe nazwy. Najcięższy (o liczbie protonów Z=118) nazwano oganesson na cześć akademika i odkrywcy Yuriego Oganessiana. Naukowców wciąż jednak nurtuje pytanie czy uda się wytworzyć sztucznie jeszcze cięższe pierwiastki? Jeśli tak, to do której grupy układu okresowego będą one przynależeć? Ze względu na silne efekty relatywistyczne, które deformują rozkłady elektronów na powłokach atomowych, odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i oczywista, a wpływ deformacji relatywistycznych na właściwości chemiczne trudny do przewidzenia.

Wytworzenie nowych pierwiastków nie jest na chwilę obecną pewne, ale model teoretyczny polskich naukowców zwiększa prawdopodobieństwo powodzenia eksperymentu.

Z profesorem Michałem Kowalem, kierownikiem Zakładu Fizyki Teoretycznej Narodowego Centrum Badań Jądrowych, rozmawiał Przemysław Pawełek.