Najcenniejsze polskie marki. Na "topie" Orlen
IAR / PAP
Dariusz Adamski
23.02.2018 19:48
Prawie 25 mld złotych - to wartość 10 najcenniejszych polskich marek
Zdjęcie ilustracyjneMateriały prasowe PKN ORLEN
W rankingu "Rzeczpospolitej" najcenniejszą polską marką został Orlen. Na podium znalazły się też Biedronka i PKO Bank Polski.
Jak mówi Bogusław Chrabota,redaktor naczelny "Rzeczpospolitej", polskie znaki towarowe podnoszą poprzeczkę, choć mają jeszcze kogo ścigać.
- Duża marka to przede wszystkim silny podmiot rynkowy. W Polsce brakuje silnych marek, i myślę sobie, że ich zbudowanie powinno być narodową ambicją. To zresztą się powoli udaje, bo w ciągu roku wartość 10 najsilniejszych polskich marek przyrosła o 20 procent. To dowód na to, że polska gospodarka, mimo różnych przeciwności, świetnie się rozwija - podkreśla Bogusław Chrabota.
Z ponad 280 marek wyłoniono także najdroższe w swoich kategoriach branżowych. Anita Błaszczak, dziennikarka działu ekonomicznego "Rzeczpospolitej" wyjaśnia, że przy tworzeniu rankingu wzorowano się na najlepszych światowych standardach, gdzie wartość wyliczają specjalizujące się w tym firmy doradcze. Bierze się też pod uwagę stawki opłat, które firma mogłaby otrzymać, gdyby udostępniła komuś swoją markę na przykład na podstawie licencji.
Co nam daje własna marka?
W czasie wieczornej gali wyłoniono także Młodą Markę Sukcesu, którą została firma Funtronic. Pierwsze miejsce w kategorii usługi i działalność deweloperska odebrał prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski. Jak podkreślił, marka nie tylko buduje poczucie własnej wartości, ale także przyczynia się do rozwoju gospodarczego Polski, bo stoją za nią miejsca pracy czy podatki odprowadzane w naszym kraju.
Zdaniem Anity Błaszczak silne znaki towarowe są jeszcze cenniejsze w dobie internetowych zakupów, kiedy nie mamy możliwości dokładnego sprawdzenia produktu i łatwiej przychodzi nam zaufać markom, które znamy i cenimy.
Ranking "Rzeczpospolitej" został ogłoszony po raz 14.
Polskieradio.pl/dad