Liczący 91 km długości fragment Via Baltica powstanie w technologii betonowej w latach 2018-2021. Łączna, szacunkowa wartość inwestycji to ok. 3,5 mld zł.
Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd do Rygi na Łotwie.
Rząd PiS już wcześniej deklarował, że Via Baltica (obok S19 Via Carpatia, prowadzącej z północy na południe oraz kolejowej Rail Baltica), to jedna z kluczowych dróg ważnych dla rozwoju województwa podlaskiego.
Stanowisko ws. przyspieszenia budowy budowy S61 Via Baltica, w tym obwodnicy Łomży, przyjęto w lutym tego roku, podczas wyjazdowego posiedzenia klubu parlamentarnego PiS, który obradował tym mieście. Podkreślano w nim, że Via Baltica to "sprawa priorytetowa" dla mieszkańców Ziemi Łomżyńskiej, zarówno w kwestiach infrastruktury, jak i rozwoju gospodarczego.
Realizacji Via Baltica, Via Carpatia, jak najszybszego zakończenia budowy S8 Białystok-Warszawa domagają się również regionalni przedsiębiorcy. W przyjętym w październiku stanowisku Podlaskiego Forum Gospodarczego, które zrzesza wszystkie organizacje przedsiębiorców, wskazano, że drogi te są "podstawą harmonijnego rozwoju" regionu, a Via Baltica jest jednym z wymienianych priorytetów.