Rząd przyjął uchwałę dotyczącą koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wnioskodawcą był specjalnie powołany pełnomocnik rządu w tej sprawie Mikołaj Wild.
"Pełnomocnik rządu rekomenduje wybudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego w Stanisławowie w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego. Budowa nowego obiektu jest konieczna, bo Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Niedługo nie będzie w stanie obsłużyć rosnącego ruchu – jego przepustowość jest na wyczerpaniu (od lipca 2016 r. do lipca 2017 r. ruch na tym lotnisku wzrósł o 24,7 proc.). Nowo tworzony obiekt przejmie ruch cywilny z Lotniska Chopina" - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie.
Jak przekazano, nowe lotnisko, usytuowane między Łodzią a Warszawą, ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln.
Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w gminie Baranów, 40 kilometrów na zachód od Warszawy, nieopodal kolejowego szlaku z Łodzi do Warszawy oraz autostrady A2. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 milionów. Lotnisko ma powstać na powierzchni około trzech tysięcy hektarów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować około 30-35 miliardów złotych.
Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne osiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 roku.
Pełnomocnik rządu Mikołaj Wild zapowiadał, że w ramach projektu zostanie stworzony nowy system transportu kolejowego, który będzie oparty na Kolejach Dużych Prędkości. W ten sposób miałby się znacząco skrócić czas podróży z odległych zakątków kraju do centrum.
Jak podało CIR, standardem ma być połączenie CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski do 2,5 godz. (w okresie startowym), a docelowo do 2 godz. Dodano, że technologicznie system kolejowy jest w stanie osiągnąć ten standard dla wszystkich polskich aglomeracji, poza Szczecinem (w odniesieniu do niego pierwszoplanową rolę mogą odgrywać wewnątrzkrajowe połączenia lotnicze).
W myśl koncepcji, w 2027 roku port lotniczy Chopina przestanie obsługiwać ruch cywilny. W tej chwili jest to największe lotnisko w kraju. W tym roku obsłuży ono prawdopodobnie ponad 14 milinów pasażerów.
CIR podkreśla, że realizacja planowanego przedsięwzięcia "wymaga przyjęcia programu wieloletniego, który zapewni niezbędny poziom finansowania inwestycji z budżetu państwa". "Konieczne będzie także przyjęcie specjalnej ustawy, przyspieszającej proces inwestycyjny oraz zakładającej usprawnienia proceduralne, np. połączenie postępowania środowiskowego i lokalizacyjnego. Niezbędne będzie też wszczęcie procedur środowiskowych mających na celu uzyskanie wykonalnych, prawomocnych decyzji środowiskowo-lokalizacyjnych" - czytamy. Jednym z istotnych działań będzie także przygotowanie Lotniska Chopina do przeniesienia ruchu cywilnego do Centralnego Portu Komunikacyjnego, przy równoczesnym zapewnieniu jego odpowiedniej przepustowości do 2027 r., czyli do momentu otwarcia CPK.
polskieradio.pl/ho